• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73267
+
-

افزایش مواد مخدر  در استان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدراستان: از ابتدای سال تاکنون بیش از 6/93 تن انواع موادمخدر کشف شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد افزایش داشته است

قاچاق
افزایش مواد مخدر  در استان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 6/93 تن انواع مواد مخدر توسط دستگاه‌های عضو این شورا در استان کشف شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد افزایش داشته است.   

«علی زندی» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: مبارزه با مواد مخدر و برخی معضلات و آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک دغدغه اصلی در جامعه مطرح است.  وی گفت: امروزه بسیاری از منکرات بزرگ اجتماعی از جمله ۵۵ درصد طلاق‌ها و بسیاری از رخدادهای اجتماعی در جامعه نشأت گرفته از اعتیاد و مواد مخدر است. 

 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان افزود: امروز نسل پویای جامعه مورد هدف قرار گرفته‌ و این موضوع علت‌های متفاوتی دارد که مهم‌ترین آن خانواده است؛ یعنی زمانی که معنویت و ارتباط با والدین در محیط خانواده کم‌رنگ شود، فرزند گرفتار مشکلاتی از جمله اعتیاد خواهد شد. 


هم‌مرز بودن با افغانستان

زندی گفت: بنا بر اعلام دفتر سازمان ملل سالانه بیش از ۱۰ هزار تن تریاک در افغانستان تولید می‌شود که این کشور با تولید بیش از ۸۴ درصد تریاک دنیا متاسفانه سیستان و بلوچستان را به سبب موقعیت جغرافیایی در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار داده است. 

زندی ادامه داد: این استان با وجود بیش از 1۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشورهای افغانستان و پاکستان و بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان از معضل حمل و نقل، نگهداری و گاهی ترانزیت مواد مخدر متاثر شده است که با وجود مرزبانان و نیروهای انتظامی غیور و جان بر کف و سایر نهادهای امنیتی هم‌اینک از امنیت خوبی برخوردار و در صدر جدول مبارزه با این ماده خانمانسور قرار گرفته است.  وی گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر برای اجرای تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری ۲ موضوع را در دستور کار خود قرار داده که هر ۲ در سیستان و بلوچستان اولویت دارند؛ یکی از موضوعات این است که در ۱۰ استان کشور به‌ویژه این استان معتادان متجاهر جمع‌آوری شوند که هزار نفر در مراکز ماده ۱۶ در حال نگهداری و پاک‌سازی هستند. 


پیشگیری

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان افزود: پیشگیری اولویت دوم این شورا در استان است که در درازمدت جواب خواهد داد؛ زیرا پیشگیری مقدم بر درمان است.  وی گفت: برنامه‌های مختلفی در آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها در دستور کار قرار دارد که به فراخور زمان، به اطلاع مردم و رسانه‌ها خواهد رسید. 
 

زندی ادامه داد: کلیدواژه اجتماعی شدن مواد مخدر اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی است، زیرا خیلی از افرادی که این مواد را مصرف می‌کنند نسبت به مضرات آن اطلاعی ندارند.  وی گفت: هم‌افزایی و هم‌گرایی خوبی در زمینه پیشگیری و درمان در سیستان و بلوچستان وجود دارد که امیدواریم آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد به حداقل برسد.  دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان گفت: برای نخستین بار در کشور کمیسیون فروش اموال قاچاقچیان استان به ریاست استاندار در سیستان و بلوچستان تشکیل می‌شود.  زندی درباره علت وجود متادون در بازار آزاد گفت: دولت متادون را شیشه‌ای 5۸۴۰ تومان در اختیار مراکز قرار می‌دهد، اما در بازار آزاد بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که همین سود مافیایی را راه انداخته است.   

وی افزود: مراکز درمان در ۲ حوزه برنامه‌‌ریزی می‌شود که یا سازمان بهزیستی مجوز می‌دهد یا دانشگاه علوم پزشکی ولی نظارت علاوه بر این دستگاه‌ها از طریق کمیته نظارت نیز انجام می‌شود که تاکنون در سیستان و بلوچستان فعال نبوده است و به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد.  دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان اظهار کرد: دستگاه قضایی در استان به شدت در زمینه مبارزه با مواد مخدر و نشت متادون پیگیر است و به طور جد با این موضوع برخورد می‌کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید